Artă Europeană

Artă europeană

Artă europeană

În cele 6 săli ale Galeriei de Artă Europeană sunt expuse cronologic, lucrări din secolele XV-XVIII, creaţii ale unor artişti cunoscuţi sau anonimi, care ilustrează determinantele stilistice ale epocilor (Renaştere, manierism, baroc, rococo) şi ale şcolilor italiene, germane şi austriece, flamande şi olandeze. Cele mai preţioase picturi din galerie se află în sala dedicată artei italiene din secolele XV-XVI (Renaştere şi Manierism): două panouri pe lemn de cireş cu Sfântul Ieronim în deşert şi Sfântul Francisc primind stigmatele, din a doua jumătate a secolului XV, considerate aripile laterale ale unui panou central, probabil o Sfântă Fecioară. Influenţa marilor artişti ai Renaşterii (Leonardo, Perugino, Rafael, Michelangelo, Giorgione şi Tiţian) este prezentă în lucrările Madona cu garoafa, Madona cu papagal şi Sfânta Familie cu sfântul Ioan Botezătorul copil.

Aparţinând sferei picturii austriece din secolul XVIII, Portretul de bărbat, semnat de Christian Seybold şi David cu capul lui Goliat de Johannes Kupetzky reprezintă repere ale colecției de artă europeană, alături de cele două compoziţii cu peisaje executate de Michael Wutky (?, 1738 – Viena, 1823), elevul lui Martin van Meytens şi membru al Academiei din Viena din anul 1770.

Din școala flamandă a secolului XVII, în expoziţie sunt prezentate o compoziţie cu Turnul Babel al unui artist anonim din Anvers, Portretul de copil de Frans Pourbus cel Tânăr, naturi statice de Jan Fyt, Jacob van de Kerckhoven şi Jacob Rootius, scene de gen ale unor artişti anonimi. Şcoala olandeză este reprezentată de Portretul de bărbat cu beretă executat de un artist anonim din secolele XVII-XVIII în maniera lui Rembrandt, compoziţia cu Tabără militară atribuită lui Philips Wouwerman (1620-1668), peisaje şi scene de gen.

Ormos Zsigmond, întemeietorul colecției[/caption]   În cele 6 săli ale Galeriei de Artă Europeană sunt expuse cronologic, lucrări din secolele XV-XVIII, creaţii ale unor artişti cunoscuţi sau anonimi, care ilustrează determinantele stilistice ale epocilor (Renaştere, manierism, baroc, rococo) şi ale şcolilor italiene, germane şi austriece, flamande şi olandeze. Cele mai preţioase picturi din galerie se află în sala dedicată artei italiene din secolele XV-XVI (Renaştere şi Manierism): două panouri pe lemn de cireş cu Sfântul Ieronim în deşert şi Sfântul Francisc primind stigmatele , din a doua jumătate a secolului XV, considerate aripile laterale ale unui panou central, probabil o Sfântă Fecioară. Influenţa marilor artişti ai Renaşterii (Leonardo, Perugino, Rafael, Michelangelo, Giorgione şi Tiţian) este prezentă în lucrările Madona cu garoafa, Madona cu papagal şi  Sfânta Familie cu sfântul Ioan Botezătorul copil.   [gallery columns="6" link="file" ids="2179,2178,2177,2176,2175,2169"] Aparţinînd sferei picturii austriece din secolul XVIII, Portretul de bărbat, semnat de Christian Seybold şi David cu capul lui Goliat de Johannes Kupetzky reprezintă repere ale colecției de artă europeană, alături de cele două compoziţii cu peisaje executate de Michael Wutky (?, 1738 – Viena, 1823), elevul lui Martin van Meytens şi membru al Academiei din Viena din anul 1770. Din școala flamandă a secolului XVII, în expoziţie sunt prezentate o compoziţie cu Turnul Babel al unui artist anonim din Anvers, Portretul de copil  de Frans Pourbus cel Tînăr, naturi statice de Jan Fyt, Jacob van de Kerckhoven şi Jacob Rootius, scene de gen ale unor artişti anonimi. Şcoala olandeză este reprezentată de Portretul de bărbat cu beretă executat de un artist anonim din secolele XVII-XVIII în maniera lui Rembrandt, compoziţia cu Tabără militară atribuită lui Philips Wouwerman (1620-1668), peisaje şi scene de gen. [gallery columns="6" link="file" ids="1779,2173,2172,2171,2170,2174"][:]]]>

Nucleul Galeriei de Artă Europeană  îl constituie colecţia lui Ormós Zsigmond (1813-1894), marcantă personalitate a vieţii culturale bănăţene, prefectul comitatului Timiş. Pasionat colecţionar, cunoscut totodată prin munca sa de pionierat dusă pentru înfiinţarea primului muzeu (1872) şi a primei pinacoteci din Timişoara, Ormós va fructifica această iniţiativă printr-o serie de donaţii între 1888-1895.

Colecţia de pictură Ormós intră în patrimoniul Societăţii de Istorie şi Arheologie din Banat prin donaţie testamentară din 18 septembrie 1895. Lucrări de primă mînă, copii după mari maeştri şi piese cu paternitate pusă sub semnul întrebării  sau cu autor neidentificat pot fi întîlnite în cataloagele colecţiei publicate de Ormós la Timişoara în 1874 şi 1888 – pictură şi grafică  din secolele XV- XIX aparţinînd şcolilor italiene, flamande şi olandeze, germane şi austriece, maghiare şi artei bănăţene.

Tablourile din şcolile italiene ocupă un loc de seamă atît sub aspectul valoric, cît şi numeric, relevînd şi o preferinţă a colecţionarului timişorean pentru arta secolelor XVI-XVIII din zona nord italiană. Ormós achiziţionează lucrări de pictură din colecţiile veneţiene Da Mosto, Feretti, Martinengo şi din colecţia pictorului Agostino Tempesti din Florenţa, de la anticarul Josef Anmüller din München şi fraţii Egger din Viena şi de la licitaţiile de artă din Budapesta.

Din cele peste 1300 lucrări de pictură şi grafică europeană din secolele XV-XX au fost selectate pentru actuala expoziţie permanentă a Galeriei de Artă Europeană tablouri aparţinînd şcolilor italiene, flamande şi olandeze, germane şi austriece, maghiare şi  franceze, miniaturi (din secolele XVIII-XIX), alături de  mobilier, ceasuri, piese de artă decorativă (ceramică, porţelan, sticlărie şi metal). Lucrările de pictură sunt expuse pe şcoli în ordine cronologică.